vaikuttajamarkkinointi
Ostetut seuraajat eivät vaikuta mihinkään!
18.10.18
Tämä postaus on omistettu etenkin teille, blogiani seurajat yrittäjät. Ja teille, jotka puhutte itsestänne vaikuttajina, siis minullekin.
Olen itse vaikuttaja, joka kirjoittaa tätä blogia sekä päivittää aktiivisesti Instagramia ja vähän epäaktiivisemmin Facebookia. Olen myös tyyppi, joka on tehnyt vuosia töitä vaikuttajamarkkinoinnin kulisseissa mm. mediamyyjänä (vaikuttajayhteistöiden myyminen yrityksille) sekä viestintä/markkinointi- ja kampanjasuunnittelijana. Olen saanut vuosia työmeileihini omaan blogiin liittyvien työtarjousten lisäksi myös yhteydenottoja vaikuttajilta ja uskokaa pois, tällä kahdeksan vuoden ammattivaikuttajataustalla suosittelen sisältömarkkinointia ihan kaikille yrityksille.
Mutta. Viimeisimmän vuoden aikana olen huomannut ilmiön, jonka rantautumista olen jo odotellutkin. Sitä mukaa, kun sisältöjen tuottaminen on siirtynyt nopeammaksi ja loogisesti nopean sisällön kanaviin, kuten Instagramiin, on vaikuttajan aina vain hankalampi breikata isoon tietoisuuteen loistavallakaan sisällöllä. Kilpailijoita on PALJON. Seuraajamäärät ovat olennaisessa osassa etenkin silloin, kun vaikuttajamarkkinointia haluaa tehdä työkseen, sillä kuten jo sana vaikuttajamarkkinointi sanoo, sisältömarkkinoinnin tulee vaikuttaa.
Ilmiö, mihin haluan kiinnittää huomion nyt on seuraajien ostaminen. Etenkin Instagramissa on todella helppoa ostaa itselleen näyttävä määrä seuraajia. Ja puhun nyt siis tuhansista, jopa kymmenistä tuhansista ostetuista seuraajista mitä myös suomalaisilla Instatileillä nykyään on.
Olen viimeisimpien viikkojen aikana saanut päivätöissäni vinon pinon yhteistyöehdotuksia upeilta suomalaisilta vaikuttajilta, joiden kanssa suosittelen asiakasyritystäni tottakai työskentelemään. Mutta olen saanut myös ihan hurjan määrän yhteydenottoja, joissa Instagramyhteistyötä tarjotaan kymmenien tuhansien seuraajien Instatileille, jossa seuraajat ovat suurimmaksi osaksi ostettuja. Ostetuista seuraajista ei toki yhteydenotossa mainita, mutta itse paljon instaavana huomaan kyllä hyvin helposti, milloin kyseessä on ostetut seuraajat. Yleensä seuraajat ja tuotettu sisältö ovat linjassa, mutta jos suomalaista lifestyle-instatiliä seuraavat pääsääntöisesti Lähi-idästä kotoisin olevat miehet, on seuraajat melko varmasti ostettuja.
Sen lisäksi, etteivät ostetut seuraajat useinkaan ole todellisia henkilöitä ollenkaan, ei täältä Pohjolan perukoilta useallakaan yrityksellä ole kiinnostusta ulottaa markkinointiaan muulle kuin tälle meidän omalle markkina-alueelle. Muiden maiden tavoittamiseen on sitten omat budjettinsa ja suunnitelmansa. Mutta jos ostettuja seuraajia hyödyntävä "vaikuttaja" ottaa yhteyttä yritykseen, jonka sosiaalisen median osaaminen ja tietous vaikuttajamarkkinoinnista on lapsen kengissä, ei niitä seuraajamääriä osata kyseenalaistaa, vaan yhteistyöhön lähdetään riemuiten mukaan. Tottakai!
En todellakaan haluaisi olla tämä tyyppi, joka neuvoo yrittäjiä kyseenalaistamaan jokaisen yhteistyöehdotuksen vaikuttavuuden osalta ja tutkimaan tarkasti etenkin Instagramin seuraajamäärän takaa löytyvät profiilit. Löytyykö vaikuttajan seuraajista oikeasti juuri se kohderyhmä, jota haluat tavoittaa ja kerääkö vaikuttajan kuvat millaisia reaktioita. Jos reaktioita ei ole (tykkäyksiä, kommentteja jne), ei vaikuttavuutta useinkaan synny, sillä Instagramin algoritmi suosii oikeasti kiinnostavaa ja reaktioita herättävää sisältöä. Itse olen siirtynyt vaikuttajamarkkinoinnin ostajana myös siihen, että pyydän yleensä ihan kaikilta yhteistyötahoilta (kavereiltanikin) print screenit Instagramin statistiikasta, sillä mun työ on saada asiakkaalleni mahdollisimman laaja ja laadukas näkyvyys. Ja jokaisen kampanjan vaikuttavuus on oltava laskettavissa jotenkin.
En todellakaan haluaisi olla tämä tyyppi, joka neuvoo yrittäjiä kyseenalaistamaan jokaisen yhteistyöehdotuksen vaikuttavuuden osalta ja tutkimaan tarkasti etenkin Instagramin seuraajamäärän takaa löytyvät profiilit. Löytyykö vaikuttajan seuraajista oikeasti juuri se kohderyhmä, jota haluat tavoittaa ja kerääkö vaikuttajan kuvat millaisia reaktioita. Jos reaktioita ei ole (tykkäyksiä, kommentteja jne), ei vaikuttavuutta useinkaan synny, sillä Instagramin algoritmi suosii oikeasti kiinnostavaa ja reaktioita herättävää sisältöä. Itse olen siirtynyt vaikuttajamarkkinoinnin ostajana myös siihen, että pyydän yleensä ihan kaikilta yhteistyötahoilta (kavereiltanikin) print screenit Instagramin statistiikasta, sillä mun työ on saada asiakkaalleni mahdollisimman laaja ja laadukas näkyvyys. Ja jokaisen kampanjan vaikuttavuus on oltava laskettavissa jotenkin.
Vaikuttajille ja sellaisiksi haluaville haluan taas muistuttaa, että myös määrällisesti pieni seuraajamäärä on arvokas, jos se kattaa juuri sen porukan, johon yritys haluaa olla yhteydessä. Seuraajamäärä ei kerro kaikkea ja niche-vaikuttajia tarvitaan jatkuvasti enemmän. Pahimmassa tapauksessa ostetut seuraajat vievät vaikuttajakamppiksen sinulta pois, kun potentiaalinen asiakas näkee profiilissasi vain ne kohderyhmään kuulumattomat seuraajat. Sen lisäksi haluan muistuttaa, että ostetut seuraajat ovat huijaamista.
Jos haluat kasvattaa seuraajamäärääsi, tee se orgaanisesti tai kohdista kiinnostavia sisältöjäsi esimerkiksi edelleen hyvin edullisen Facebook/Instamainonnan kautta juuri sille kohderyhmälle, joka ihan oikeasti on kiinnostunut sisällöistäsi. Se tekee myös sisällön tuottamisesta mielekkäämpää, kun tiedät että sun juttusi kiinnostavat ja seuraajasi ovat valinneet juuri sinun seurattavakseen. Ostetut seuraajat eivät vaikuta mihinkään.
ps. Yksi pirun keksintö ovat myös tykkäysbotit, jotka puskevat Instakuviin tykkäyksiä joskus ilman lupaakin. En suosittele näidenkään käyttöä yhtään kenellekään.
14 kommenttia
Hyvä, että kirjoitit aiheesta, tästä ei voi puhua liikaa. Harmittaa niin tälläinen huijarimainen keulinta. Kirjoittelin aiheesta muutama kk sitten. Toinen on nämä blogien lukujen valehtelijat, kunpa yritykset ymmärtäisivät pyytää google analytics raportin.. Tämä on todella surullinen lieveilmiö, josta kärsii kovin yrittäjät ja pienyrittäjät ja toki me bloggaaja kanssasisaret.
VastaaPoistaIhanaa päivää Elsa <3
Mua harmittaa tämä asia tottakai myös oman toimeentulon kannalta, jos feikkiseuraajilla pelaavat vievät mun työt. Mutta enemmän tämä vaikuttaa koko vaikuttajamarkkinoinnin uskottavuuteen, kun koko alan päällä on pieni epäilys että huijaako vaikuttaja seuraajistaan. Yritysten ja brändien näkökulmasta tilanne on kuitenkin vielä surkeampi, monilla ei ole varaa palkata someammattilaista hoitamaan ja suunnittelemaan sisältöjään ja lähtökohtaisesti uskovat kaiken, mitä heille syötetään.
PoistaTodella hyvä kirjoitus!
VastaaPoistaMä olen aina sinisilmäisenä halunnut uskoa rehellisyyteen ja aitouteen, mutta huomannut myös tämän blogimaailman kääntöpuolen ja sen kuinka toiset ovat valmiita yrittämään menestymistä keinolla millä hyvänsä. Lopulta kuitenkin toivottavasti reiluus sekä avoimuus kantavat pidempää hedelmää tai voipahan ainakin itse olla hyvillä mielin arvostaessaan niitä aitoja seuraajia.
VastaaPoistaNiin totta! Olen myös alkanut tunnistaa tilejä, joilla on suurilta osin maksettuja seuraajia. Tykkäyksien ja kommenttien määrät ei ole ollenkaan tasapainossa.
VastaaPoistaTiedän myös, että blogiyhteistöissä harmittavan harva firma kyselee esim. bloggaajan analytics tilastoja mielellään sivusta otetun kuvakaappauksen kera, tiedän, että näitä lukujakin valehdellaan, kun vain luotetaan bloggaajan sanaan. Siinä pelissä on sitten rehellisten vaikea pärjätä. Eihän Analyticskaan ole pomminvarma, mutta antaa se jotain osviittaa kuitenkin.
VastaaPoistaNiin tärkeä aihe. Säälin niitä yrittäjiä, jotka eivät ymmärrä sitä, että kuinka joutuvat näiden tätä toimintaa harrastavien ”vaikuttajien” kohteeksi. Kanavan kasvattaminen yleensä vaatii, joko vuosien työn taakse tai sitten, jonkun todella onnekkaan sattuman. Seuraajia ei saada kymmeniätuhansia ilman kovaa työtä hetkessä.
VastaaPoistaNämä ostettujen seuraajien myyjät ovat myös ovelia - yrittävät kaupitella niitä seuraajia esim. tekeytymällä erilaisiksi someverkostoiksi tai somedevelopereiksi - silti pitäisi jokaisella sähköpostiinsa tarjouksen saavalla hälytyskellojen soida, kun aletaan puhua siitä, millä summalla kuinkakin monta uutta seuraajaa saa.
VastaaPoistaItse poistin keväällä instatililtäni yli 800 feikkiseuraajaa - ja niitä ei ollut edes ostettu. Kirjoittelinkin tästä blogipostauksen. Nyt taitaa olla edessä uusi urakka sillä vaikka säännöllisesti yritän käydä uudet seuraajat läpi kammalla, niin näitä feikkitykkääjiä sinne tuppautuu sitä tahtia, että olisi täysi työ pysyä koko ajan kärryillä heistä. Kun sentään ihan kaikkia ulkolaisia miesseuraajiakaan ei halua poistaa, sillä joukossa on välillä ihan siihen mun leipätyöhön liittyviä seuraajia tai esim. luontokuvaajia ja valokuvaajia. Mutta harmittaa vietävästi se, että miksi ihmeessä ne eivät itse älyä häipyä!
Hyvä että nostat tämän aiheen esille. Moni kuvittelee että seuraajien ostaminen on "pikavoitto menestykseen" mutta siitä kiinni jääminen (mikä on erittäin todennäköistä) johtaa siihen että maine meni. Onneksi on kuitenkin näkyvissä että yhä useampi yritys osaa reagoida feikkeihin eli sielläkin päässä taidot ovat lisääntyneet ja vaikka on ikävää näistä asioista heille saarnata niin se on usein ainoa tapa millä asiaan voi oikeasti vaikuttaa.
VastaaPoistaHienoa syyspäivää, Dick
Kerrassaan loistava kirjoitus tärkeästä aiheesta! :) Itse en oikein edes käsitä miksi joku haluaisi käyttää ostettuja seuraajia.. tai no pointtinahan siinä on saada enemmän noita yhteistyöhommia, mutta..
VastaaPoistaLoistokirjoitus tärkeästä aiheesta 💖
VastaaPoistaTämä! Hyvä teksti, kiitos!
VastaaPoistaHyvä teksti Elsa! Joskus yhteistyössä ei ole kysymys siitä, että sinulla on kymmeniätuhansia seuraajia, vaan siitä, että olet oma itsesi ja se riittää. Voit vaikuttaa verkostoissasi marginaalisesti verrattuna ns. isojen lukujen ammattilaisiin, yritys silti tekee yhteistyötä, koska pitää sisällöstäsi ja jakaa sitä omissa kanavissaan. Ei tulisi mieleenkään ostaa seuraajia mistään. Ne seuraa, keitä aidosti kiinnostaa. Riikka @riikka_hei <3
VastaaPoistaMitä tarkemmat kohderyhmät, sitä kannattavampaa on viestintä niissä toimiville bloggaajille ja yhteistyöyrityksille. Joskus pieni intensiivinen asialle omistautunut ryhmä "kuuntelee" tarkemmin kuin iso massa:) Loistava kirjoitus, kiitos! - Eve www.jetlaggies.com @jetlaggiesblog
VastaaPoistaKommenttien valvonta päällä.