lasten vaatteet
reima
sisältöyhteistyö
Miten suunnitellaan hyvä lastenvaate? Reima vastaa!
28.4.16
yhteistyössä Reima ja Suomen Blogimedia
Kukapa ei olisi joskus haaveillut vaatesuunnittelijan ammatista. Saisi tehdä juuri sellaisia vaatteita, mitä haluaisi ja juuri niissä väreissä, jotka minäkin sesonkina inspiroisi eniten. Tai näin minä luulin vuosia sitten, ennen ensimmäistä visiittiäni Reiman pääkonttorilla Vantaalla. Muistan edelleen sen hämmennyksen, kun ymmärsin, että nämähän elää täällä ihan muussa vuodessa ja ihan eri sesongissa mitä olin kuvitellut. Nyt kaupassa olevista vaatteista ei konttorilla näy jälkeäkään. Sen jälkeen olen monesti miettinyt miten ihmeessä vaatesuunnittelijat voivat ennustaa millainen vaate milloinkin puhuttelee vai ollaanko me kuluttajat ostokäytökessämme niin ennalta-arvattavaa sakkia, että trenditoimistojen väriennusteet riittävät miellyttämään lastenvaatteen janoista kuluttajaa.
Blogini valittiin tämän vuoden Reiman ambassador-blogiksi, eli teen vuoden aikana Reiman kanssa säännöllistä yhteistyötä kirjoittaen niistä asioista, jotka itseäni (ja toivottavasti myös lukijoitani) kiinnostaa. Ensimmäisen aiheen valinta oli helppo: vaatesuunnittelu. Kävin siis jälleen Vantaalla Reiman pääkonttorilla vierailulla, mutta tällä kertaa pääsin tapaamaan myös vaatesuunnittelutiimin edustajaa ja kyselemään miten ihmeessä Reima onnistuu miellyttämään mun vaatemakuani vuodesta toiseen.
Ensimmäiseksi tuli selväksi, että Reimalla ei ole ketään "tähtisuunnittelijaa" vaan kaikki mallistot tehdään tiimityönä. Valmis vaate ei ole vain yhden suunnittelijan visio, vaan siinä näkyy suuremman tiimin yhteistyö ja aina myös mallimestarin kädenjälki. Nämä taas on tehty tuotejohtajan ohjauksessa. Eri tiimeillä on tekeillä päällekkäin neljä eri sesonkia, neljännestä eli kaupoista löytyvästä kerätään samalla palautetta, joka myös tukee seuraavien sesonkien suunnittelua.
Kun uuden sesongin valmistelu aloitetaan, saa vaatesuunnittelutiimi ensimmäisenä vastaan budjetin, jonka raameissa uusi mallisto tehdään. Samalla tiimi saa tiedon malliston sen hetkisestä laajuudesta: paljonko, mitä ja mihin maihin? Mikäli kysyntä esimerkiksi Saksassa, Venäjällä tai Kiinassa on kasvanut, tarvitaan sille aluelle enemmän erilaisia malleja, jotta kaikki lapset eivät pukeutuisi ihan samanlaisiin vaatteisiin. Blogini lukijoita kiinnosti juuri se, miksi Reimalla on niin paljon erilaisia malleja verkkokaupassaan. Syy oli hyvin ymmärrettävä: verkkokaupassa on esillä Reiman kaikki mallit, joista osa on suunniteltu enemmän eurooppalaiset tyylimieltymykset edellä, osa taas esimerkiksi venäläistä asiakasta ajatellen. Myös jälleenmyyntipaikkoja on erilaisia: urheilukaupat, lastentarvikeliikkeet ja tavaratalot myyvät merkiltä hyvin erilaisia tuotteita, joten valikoimaa pitää siksikin olla paljon.
Kun budjetti ja malliston laajuus ovat selvillä, alkaa suunnittelijoilla luova työ, johon kuuluu malliston pääpiirteiden ideointi teemoista väreihin. Suunnittelijat kokoavat inspiroivia tunnelmakollaaseja ja miettivät kuosiaihioita sekä suunnittelevat tulevan sesongin värikarttaa. Trenditoimistoista hankitaan väriennusteita, mutta sävyt viilataan aina juuri Reiman vaatteisiin ja tuotemerkille sopiviksi. Samaan aikaan kun kuosit ja sävyt ovat vielä työn alla, suunniteltavaan sesonkiin tarvittavat materiaalipohjat ovat jo tuotannossa, mutta ne värjätään ja painetaan vasta myöhemmin. Reima ei siis käytä valmiita kankaita ja painokuoseja, vaan suunnittelee kaiken alusta loppuun asti itse, jokainen sävy ja kuosin yksityiskohta on tarkoin harkittu.
Oikeastaan malliston suunnittelu on aloitettu silti jo aiemmin, sillä haastattelemani vaatesuunnittelija Heljä Manninen myöntää, ettei ole oikeastaan koskaan lomalla ideoinnista, vaan kerää inspiraatiota koko ajan elinympäristöstään. Myös edellisistä mallistoista kerätty kuluttajapalaute on tärkeää ja siinä isossa osassa on Reiman oma testpatrol, eli laaja kansainvälinen kuluttajaraati. Kuluttajilta saadaan se viime käden tieto toimivuudesta ja valmiisiin suunnitelmiin on mahdollisuus tehdä vielä myöhemmin muutoksia kuluttajaraadin mieltymyksien pohjalta. Reimalla ollaan myös tietoisia siitä, mitä sosiaalisessa mediassa vaatteista puhutaan. Esimerkiksi kommenttiboksissani virinnyt idea heijastimien lisäämisestä ja taskujen vähentämisestä on noteerattu jo suunnittelupuolella, mikä ilahdutti itseäni paljon. Myös toiveet kivoista lapsekkaista kuoseista isommassa koossa otettiin vastaan ja ensi syksyksi onkin tulossa kuvassa näkyvää hauskaa karhukuosia ainakin sadetakkeihin kokoon 140cm saakka!
Eläinkuosit ovat myös vaatesuunnittelija Heljä Mannisen suosiossa, ja häntä inspiroi muutenkin luonto, eläimet sekä pohjoismainen unisex-pukeutuminen. Näytin Heljälle vihreää valoa näiden teemojen suhteen, sillä etenkin suomalaisia metsäneläimiä näkisin itsekin mielellään vaatteissa.
Reiman vaatteet ovat olleet Kaamoksella käytössä hyvin pienestä asti ja keräsinkin postauksen alkuun vähän muistoja vanhoista Reimoistamme. Hyvin suunnitellut vaatteet ovat kestäneet pitkään ja olleet myös kierrätyskohteina niin suosittuja, että mulla on aina tiedossa kenelle vaatteet seuraavaksi kierrätetään. Meiltä pieneksi jääneitä vaatteita ovat käyttäneet ainakin Emil, Adam ja Joona ja kuuleman mukaan vaatteet kiertävät edelleen. Tämä jos joku on merkki hyvästä suunnittelusta!
5 kommenttia
Sarka on unohdettu tosi hyvä materiaali. Hengittää ja on lämmin. Sen soisi palaavan käyttöön.
VastaaPoistaTietty, törmätään kustannuskysymyksiin. Mutta kuitenkin, saran toivoisi palaavan arkikäyttöön. Lasten ja nuorten vaatteissa voisi olla hyvää saumaa kokeiluille.
Jos siis kustannuspuoli antaa periksi.
Hei, hyvä idea! Etenkin yläosissa voisi toimia hyvin, alaosa on yleensä meillä se joka kaipaa 100% vedenpitävyyttä ja sarkahan ei ole ihan sitä.
PoistaTosi kansainväliseltä yritykseltä tämä Reima vaikuttaa.
VastaaPoistaSuunnittelu siis Suomessa, mutta missä valmistus?
Missä maissa Reiman vaatteet valmistetaan?
https://m.youtube.com/watch?v=bCCUE0dJ1KQ tsekkaappa tuolta videolta aiheesta enemmän, haastattelin reimalaisia taannoin. Ja juu, kansainvälisille markkinoille Reima on nyt suunnattu, pelkkään Suomen talveen jos tekisi niin määrät olisi pienempiä ja hinnat kalliimpia.
Poistahttps://m.youtube.com/watch?v=bCCUE0dJ1KQ tsekkaappa tuolta videolta aiheesta enemmän, haastattelin reimalaisia taannoin. Ja juu, kansainvälisille markkinoille Reima on nyt suunnattu, pelkkään Suomen talveen jos tekisi niin määrät olisi pienempiä ja hinnat kalliimpia.
PoistaKommenttien valvonta päällä.